Zawartość
Zawartość
Wybrane pozycje literatury dotyczącej autyzmu
"Autyzm i Zespół Aspergera" Claire Grand, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2012.
Ta książka zrozumiała i łatwa w czytaniu została napisana właśnie dla nich. Jej zadaniem jest wytłumaczyć dziecku z zespołem Aspergera lub dziecku autystycznemu wysokiego poziomu w czym różni się od innych i zrozumieć kim jest. Pomóc mu żyć z tą odmiennością, pogodzić się z samym sobą i z innymi, z myślą, dlaczego tak trudno autystykowi mieć przyjaciół. To przyjazna książka do czytania w rodzinie, przed dzieckiem albo razem z nim.
Od Autorki, fragment książki „Autyzm i Zespół Aspergera” (ze wstępu):
„Ta książka mówi o autyzmie, a zwłaszcza o jego lżejszej formie określanej jako zespół Aspergera. Napisałam ją dla wszystkich umiejących czytać autystyków i ich rodziców.
Napisałam tę książkę, by ci wytłumaczyć, w czym i dlaczego różnisz się od innych. Moim celem jest pomóc ci lepiej zrozumieć, kim jesteś, w jaki sposób myślisz i jak myślą inni. Chciałabym również pomóc ci, byś lubił się takim, jakim jesteś, i miał do siebie zaufanie. Być odmiennym nie oznacza „być gorszym od innych”. Nie jesteś gorszy, nie jesteś szalony, nie jesteś nienormalny. Masz po prostu dmienny sposób bycia, myślenia irozumienia. Chciałabym wreszcie pomóc ci czuć się lepiej z innymi, z wszystkimi
tymi, którzy nie są dotknięci zespołem Aspergera. Wiesz dobrze, że masz żyć w świecie, w którym ludzie nie są „Aspergerami” i cię nie rozumieją. A mimo to masz żyć w tym świecie z nami. Ważne jest, byś nauczył się czuć się dobrze w tym świecie. Może ci się udać, bo choć jesteś trochę inny, jesteś przecież taki jak my, chcesz tego samego: chcesz być szczęśliwy i mieć przyjaciół. My też tego chcemy. Ty jesteś tylko nieco odmienny, ale to nie jest tak ważne. Możesz znaleźć sobie miejsce w tym świecie, bo to jest twój świat. Możesz być doceniany i czuć się dobrze. Jak wiele innych dzieci z zespołem Aspergera możesz się stać w pełni dojrzałym, gdy dorośniesz, i prowadzić normalne życie. Mam nadzieję, że ta książka pomoże ci to osiągnąć.”
- "Autyzm Wyzwaniem Naszych Czasów",pod red. T. Gałkowski i J. Kossewska, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.
- "Autyzm i Zespół Aspergera", pod red. Uty Frith, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
występuje u nich ten sam rodzaj upośledzeń, wyróżniają się jednak o wiele większą elokwencją i lepszą adaptacją społeczną, a z powodu swych niezwykłych zainteresowań częściej uchodzą za ekscentryków niż za ludzi o zaburzonej osobowości. W książce omówione są diagnostyczne kryteria zespołu Aspergera, jest to książka dająca pierwszy, zwarty obraz zespołu Aspergera jako odrębnego wariantu autyzmu, przeznaczona jest zarówno dla badaczy, terapeutów i klinicystów, jak i dla rodziców i nauczycieli.
- "Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej", Polly Godwin Emmons, Liz McKendry Anderson, Wydawnictwo K.E Liber, Warszawa 2007.
sensoryczną. Skupiając się na wczesnej interwencji, pokazuje że dzieci, u których zdiagnozowano te schorzenia, mogą osiągnąć swój pełny potencjał w domu, szkole i społeczności. Autorki opisuja i analizują objawy, przyczyny, dodatkowe czynniki oraz zachowania związane z zaburzeniami integracji sensorycznej, zwłaszcza w ramach autyzmu, ADHD i zaburzeń dwubiegunowych, skupiając się m.in. na pomocnych ćwiczeniach, tajnikach diagnozy oraz modyfikacji programów edukacyjnych.
- "Pomóż dziecku z autyzmem", D. Seach, M. Lloyd, M. Preston, Wydawnictwo K.E Liber, Warszawa 2006.
- "Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) Tom IV" Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju, G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus Wydawnictwo TWIGGER, Warszawa 2002.
- "Nikt nigdzie", Donna Wiliams, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005.
- "Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym", Julia Moor, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2006.
Książka Julii Moor, angielskiej psycholog i matki dziecka autystycznego, przeznaczona jest przede wszystkim dla rodziców i opiekunów zmagajacych się na co dzień z problemem
wychowania maluchów, u których stwierdzono zaburzenia na tle autyzmu.
W części wstępnej autorka omawia metody inicjowania i przeprowadzania zabaw, które pozwolą przyciągnąć uwagę dziecka, stwarzając okazję do kontaktów i komunikacji.
W dalszych rozdziałach przedstawia szczegółowo różne rodzaje zabaw wraz z pomysłami, jak maksymalnie wykorzystać zawarty w nich potencjał edukacyjny i komunikacyjny. Niektóre zajęcia są przeznaczone dla dzieci bardzo zamkniętych w sobie, inne dla maluchów bardziej sprawnych i mówiących. Rodzic powinien wybrać te, które wg niego nadają się dla jego dziecka i dotyczą umiejętności, nad którymi chce w danej chwili z nim pracować.
Dzieląc się z rodzicami swym doświadczeniem, autorka pragnie przede wszystkim pomóc im uwierzyć w siebie, aby ich starania przyniosły jak najwięcej efektów.
- "Wokół autyzmu", Hanna Olechnowicz, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004
- "Zespół aspergera", Tony Attwood, Wydawnictwo ZYSK I S-KA, Poznań 2006.
Jakie symptomy? Przede wszystkim: ograniczona empatia; naiwny, niewłaściwy w danej sytuacji, jednostronny typ interakcji; pedantyczna, repetytywna mowa; uboga komunikacja niewerbalna; głębokie zaabsorbowanie pewnymi tematami; niezdarna i nieprawidłowo skoordynowana motoryka oraz dziwaczna postura. W swojej książce Tony Attwood tłumaczy rodzicom i specjalistom, jak rozpoznać zespół Aspergera. Prezentuje opis i analizę nietypowych charakterystyk i praktycznych strategii korekcyjnych, wykorzystując przy tym cytaty z wypowiedzi
osób z tym zespołem, a wszystko to czyni w sposób jasny i przystępny.